1 Karolinas Kaos: Pizzadeg utan jäst

Wednesday, May 15, 2013

Pizzadeg utan jäst

Jag tänkte dela med mig av ett superbra pizzarecept. Har testat några olika, men kommit fram till att det här är det bästa. Perfekt när man inte orkar vänta på att degen ska jäsa, eller när man helt enkelt inte råkar ha jäst hemma. Dessutom tycker jag den blev godare än någon annan deg vi testat.

Till en plåt behövs:

6 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3dl mjölk 
½ dl olivolja

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt mjölk och olivolja och knåda ihop till en smidig deg. Tillsätt mjöl efter behag om det blir för kladdigt. Kavla/knåda ut degen på bakplåtspapper på en plåt. 

Istället för mjölk kan man använda vatten och istället för olivolja kan man ta vanlig matolja, men absolut godast blir det med ovan nämnda ingredienser!



Fyllningen bestämmer man förstås själv, men en av mina favoriter är:

Ketchup/tomatpuré
Maletkött med tacokrydda
Medvurst
Rödlök
Ananas
Ost

Ugnen på 225 grader i ca 17-18 minuter. Supergott och superenkelt!

5 comments:

  1. Tror du det funkar lika bra om man byter ut vetemjölet mot rismjöl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm jag är inte säker, men visst borde det gå? :) testa!

      Delete
  2. Tack för det här receptet! Enkelt och snabbt, och GOTT blir det också :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varsågod, kul att du gillar det! :D

      Delete
  3. Upptäckte idag vi saknade jäst. Jag ställde mig skarpt skeptisk till pizzabotten utan jäst, men det här blev riktigt bra. Fick det att räcka till fyra små pizzor.

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!