1 Karolinas Kaos: Vikt-igt

Monday, June 2, 2014

Vikt-igt

Nemi är så mitt i prick!

Hur många av oss har inte varit i exakt den här situationen? Siffran kan faktiskt ljuga en hel del, så man borde inte stirra sig blind på den där dumma vågen. Förr vägde jag mig ofta, men nu har jag nästan slutat med det helt. Nu väger jag mig högst två gånger i månaden och det är bara för att hålla någon slags koll. Sist och slutligen skulle jag lika gärna kunna slänga ut vågen och bara titta i spegeln istället, för det är faktiskt bara det som spelar någon roll.

Vikten, den där förbannade siffran, är så onödigt viktig för många. Det är förstås en känsla av kontroll - vikten kan man kontrollera och jämföra. Det kan man inte göra lika konkret med en spegelbild. Men vad är det som är så skrämmande med att bara skita i vikten egentligen? Spelar det någon roll vad vågen säger? Det är knappast din vikt någon frågar om på en arbetsintervju eller på en dejt liksom.

Vi ska vara smala och gärna väga så lite som möjligt som hålls inom BMI-ramarna (ännu ett vilseledande siffer-fenomen), men också vara vältränade och nyttiga. Hur går det ihop då egentligen? Ofta går man upp i vikt när man tränar, eftersom muskler väger mera än fett. En bekant berättade att hälsovårdaren i skolan sagt åt henne att hon borde börja tänka lite på vikten eftersom hon närmade sig övre gränsen för vad som anses hälsosamt. Grejen var den att hon tränade kanske 5-6 gånger i veckan, åt ordentligt men inte ohälsosamt - hon var vältränad helt enkelt. Men hälsovårdaren(!!) hakade upp sig på hennes vikt...


Men det är klart, när man dagligen pumpas med såna här rubriker är det svårt att inte bli påverkad. Unga tjejer och killar ser också dessa rubriker. Hela. Tiden. Jag tittade in på Aftonbladet, Expressen och Iltalehti och kunde tyvärr hitta dessa rubriker på mindre än en minut - och det fanns många fler. Försök säga till mig att detta är hälsosamt.

Det mest ironiska är att rubrikerna är formulerade så att man ska känna sig speciell och som att de bryr sig om en:"Hitta metoden som passar just dig" och "Vår metod hjälper dig". Sån jävla bullshit - faktum är att de tjänar pengar på att få oss att må dåligt över våra kroppar. 

8 comments:

  1. Kan inte beskriva hur mycket jag HATAR den här jäkla hetsen som finns. Det påverkar så många människor, medvetet och omedvetet. Allt är bara så fruktansvärt överdrivet och det finns absolut inget som är nyttigt och hälsosamt med att vara beroende och fixerad vid sin kropp och sitt matintag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, då är vi två! Nej, det finns ju inte det. Att vara hälsosam och mån om sin kropp, ja, men att allting ska kretsa kring vikten - nej!

      Delete
  2. Jag stöder inte alls heller denna vikthets, men sanningen är ju också den att vår kost är ganska fucked up numera. Många tar sig inte tiden att laga ordentlig mat, utan värmer upp allt i mikron. Diabetes ökar väldigt snabbt i landet, speciellt bland barn och samma sak gällande karies så för mycket sött får det finska folket i sig helt klart. Så jag förstår att en hälsovårdare måste prata om kost och träning till någon som är för överviktig men absolut inte ifall personen tränar och äter hälsosamt som du skrev. Tycker själv det skulle vara supersvårt som hälsovårdare de gånger man faktiskt måste börja säga till att BMI är väldigt över gränsen och vi kanske borde kolla på dina kostvanor. Nej, vikt kommer alltid vara känsligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har du rätt i, men det tror jag vi är bättre på här i Österbotten faktiskt (nu gissar jag bara), här är man van med ordentlig mat "från scratch", men det gäller ju förstås inte alla familjer det heller. Om man tittar på övriga världen tror jag ändå Finland ligger ganska bra till, trots att fetma och diabetes ökar här också. Men det skulle vara intressant att se lite jämförelsesiffror med resten av världen (har nu inte orkat söka så noga).

      Givetvis ska man prata om kostvanor, men jag tycker att man som hälsovårdare måste vara kompetent nog att se "vad som väger" om vi säger så. Att säga åt en muskulös tjej att hon måste gå ner i vikt är ju bara korkat. Och nej, inte skulle det vara lätt att säga åt en person som verkligen BÖR kolla över sina kostvanor heller. Det kan sätta så djupa spår, så där skulle det behövas silkeshandskar minsann.

      Delete
  3. Det är så onödigt att haka upp sig på vikten! Tycker att man också inom vården borde se mer på en persons allmänna hälsa och välmående än på vad siffran på vågen visar. Det är helheten som är det avgörande när det gäller hälsan. Stor skillnad liksom om vågen visar ett par kg för mycket eller för lite om personen i fråga äter bra, rör på sig och verkar må fint? En person med "perfekt" vikt kan ju leva på mcdonalds, sprit och cigaretter - borde inte det vara mer alarmerande?

    Jag vägde mig senast för typ 5 år sen och kommer inte att göra det igen ifall jag inte "måste" (typ under en framtida graviditet). Och det är så fruktansvärt SKÖNT. Har ingen aning om vad jag väger och tänker inte bry mig heller för en siffra ska inte få bestämma mitt värde som människa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är verkligen det! Där har du en jättebra point, att en del kan äta riktigt dåligt och ändå hållas inom ramarna för vad som är "hälsosamt", enligt siffrorna, men om man skulle kolla närmare på hur kroppen verkligen mår kanske värdena skulle säga något helt annat.

      Vad skönt, kul att höra! Jag borde kanske också slänga ut den helt och hållet! :)

      Delete
  4. ja om det ändå kunde bli ett slut på denna vikthets (inte för att jag själv direkt är praktexemplaret jag heller när det gäller vikthets, matintagskontroll samt matintags- och kroppsångest, men det kanske skulle bli lite enklare utan alla dessa "rubriker" och ideal)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi är alla mer eller mindre påverkade, så alla har vi rätt att ha åsikter om det. Som du säger tror jag verkligen att folk skulle må bättre om såna här rubriker slopades. Man ser dem hela tiden utan att tänka på dem, men indirekt tror jag faktiskt att man tar till sig dem.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!