1 Karolinas Kaos: Alanya del 2

Friday, August 22, 2014

Alanya del 2

Den andra dagen i Alanya gick vi till stranden, gick runt på stan och shoppade lite (så gott det nu gick i värmen, jag höll på att bli tokig och få solsting och allt möjligt). Efter att ha varit hemma och duschat och fräschat upp oss gick vi iväg till Zorro, där vi hade bestämt träff kl. 18:00. Erbjudandet som vi fick av killarna på restaurangen var nämligen att de skulle ta med oss upp till berget (gratis!), guida oss runt där och sedan ta oss tillbaka till centrum. Att fara på en liknande utflykt med Nazars guider skulle ha kostat 35€ per person och dessutom skulle det ha tagit en hel dag - inte en chans att jag skulle ha orkat det. Så vi tackade givetvis ja till Zorro-killarna. 18:02 hoppade vi in i en bil med två av killarna från restaurangen samt ett annat par - två riktigt trevliga svenskar.

Vägen upp till berget var lååång, smal och krokig - och folk körde som tokar. Vi körde så snabbt upp för berget att det slog lock för mina öron. Det var riktigt kul att bli guidad av människor som var vana med stället, som hade bott där i hela sitt liv och som kände allt utan och innan. Vi stannade uppe på berget och gick till ett ställe som lär ska ha haft den bästa utsikten. Killen berättade lite om Alanya och dess historia samt lät oss fota i lugn och ro. Han rökte ungefär en cigarett i minuten.


Efter att ha fotat, insupit och njutit av utsikten från berget gick vi vidare till moskén. Jag hade aldrig varit inne i en moské förut så det såg jag extra mycket fram emot. Jag fick en sjal att täcka håret med samt ett par Aladdin-byxor att täcka benen med. Vi tog av oss skorna och gick in i moskén, och tja, det var väl inget extra egentligen. Den var väldigt liten och det fanns egentligen inget att titta på där. Dessutom höll jag på att svimma av värmeslag - sjalen och byxorna höll på att ta kål på mig. Jag kände bokstavligt talat svetten rinna över hela kroppen, så jag var tvungen att gå ut igen. Jag bad C fota lite eftersom jag inte klarade av att göra det. Två bilder tog han, och här är det ytterst vackra resultatet:

Så nu vet ni precis hur moskén såg ut på insidan också hehe. 


Efter att ha sett moskén gick vi vidare till ett annat utsiktsställe där vi skulle få se på solnedgången över havet. Det var så högt uppe och man såg så långt ut över havet att det tog ett tag för ögonen att vänja sig. Först fick jag svindel, men när man vant sig var det bara så otroligt vackert, nästan ofattbart.


Det bästa med den här utflykten var nog att allt gick på en dryg timme. Killarna lät oss fota i lugn och ro, de stressade inte, men det behövde inte ta längre tid än så. Vi såg allt vi ville se, guidningen var personlig eftersom vi var så få personer och killarna var jättetrevliga. Efter att vi fotat klart och började bli trötta (man blir snabbt trött i den där värmen alltså!) for vi tillbaka till Zorro för att käka lite kebab.


Jag älskar att det blir mörkt om kvällarna i södern. Det är så stämningsfullt med alla ljus och lampor som tänds, det blir lite lite svalare och allt är bara så mysigt. När vi kom hem till hotellet igen var vi så trötta att vi bara somnade direkt. I nästa inlägg ska jag berätta om ett par utekvällar vi hade med ett gäng härliga skåningar vi träffade på hotellet!

2 comments:

  1. oj vitsi den där solnedgången ser härlig ut!! jag va också i turkiet ifjol å solnedgången där va också helt magisk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa det var SÅ vackert! :) Turkiet var ett riktigt fint land måste jag säga!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!