1 Karolinas Kaos: Alanya del 3

Thursday, September 4, 2014

Alanya del 3


På vårt hotell träffade vi ett gäng svenskar som vi umgicks med några kvällar under veckan. Tre killar och elva tjejer hade rest tillsammans från nån liten håla i Skåne, Jeppis framstod alltså som värsta storstaden i jämförelse. De var supertrevliga, medelåldern ca 18 år, skitroliga och de var där för att festa skiten ur sig. Så två kvällar följde jag och C med dem ut för att få testa på Alanyas nattliv också. Även om vi hade kunnat gå ut på tumis så det kändes kul att hitta ett gäng att göra det med istället. 




Queens Garden, mitt i smeten. En bar/pub-aktig grej med långbord där vi satt och tog några drinkar. Hög musik, härliga bartenders, riktigt bra stämning var det där. Ett stort minus får dock systemet gällande betalningen på såna här ställen: när man skulle gå därifrån fick man ett kvitto på vad exakt alla hade druckit tillsammans under hela kvällen. Blev lagom krångligt att reda upp det kan jag säga.




Vidare till The Doors, som är en nattklubb där endast skandinaver får komma in (say what?). Stället var proppfullt, musiken var så hög att man inte kunde prata med varandra (det hjälpte knappt att skrika) och strobolightsen var så intensiva ett en tjej i gänget fick ett epilepsianfall. Dessutom kostade två drinkar typ 25€. Meeen vi hade kul så länge det varade! Kände mig som någon panschis när jag hävde ur mig: "Dehär ljude e ju för högt, man hör ju int va man tänker ens! O va e upp me dehär ljuse, ja ser ju ingenting! Ne alltså ja e för gammal för dehär!". Dagen efter var det ändå några 18-åringar som sa det samma, så då lugnade sig min ålderskris en aning.


I slutet av veckan upptäckte vi att det fanns ett ställe som hette Address, som visade sig ha de (överlägset) billigaste drinkarna - mittemot vårt hotell. Sista dagen gick jag och C dit för att titta på Premier League och käka lite mat i väntan på flygbussen också. Ett riktigt mysigt ställe som jag varmt kan rekommendera om man bor i närheten.

Killarna och en Vasatjej. Upptäckte inte förrän i slutet på veckan att det fanns några finlandssvenskor på hotellet också. De hängde också med ut!


Så vad tyckte jag om Alanyas nattliv då? Drinkarna var förvånansvärt dyra, det brukar ju annars vara väldigt billigt att dricka utanför Norden. Men överlag tyckte jag att all personal var extremt trevlig, tillmötesgående och pratade bra engelska (och en del svenska!). Musiken var bra, stämningen härlig och jag upplevde inget obehagligt trots kort kjol och skandinaviskt utseende - som jag hade fått höra en del fördomar om före resan. Alanya är ju visserligen fullt med turister, så alla som bor där är väldigt vana med oss nordbor. 

Kort sammanfattat: Alanyas nattliv har något att bjuda på åt alla. Det finns lugna restauranger, mysiga pubar, vilda nattklubbar och exakt allt däremellan.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!