1 Karolinas Kaos: Alanya del 4

Saturday, September 6, 2014

Alanya del 4

Jag tänkte avsluta min Alanya-uppdatering med ett inlägg med ströbilder från resan, bilder som inte gör någon större skillnad, bilder som inte fick vara med i de andra inläggen, bilder som är oviktiga bilder som ändå berättar detaljer om resan. 

En av de hundra bilder jag tog uppe i bergen.

Ingången till nån håla där slavar bodde förr.

Lite natur uppe i bergen.

Resedagboken. 

"Fredag 15 augusti 2014
Känslan som uppstår när man upplever att man klickar med en person, känner att ni har mycket gemensamt och en massa saker att prata om - och hon sedan säger att hon är 97:a."

Och såhar jag ritat en sån här där under: 

Den ovan nämnda 17-åringen och jag. Så himla söt tjej! 
Och ja, det här var den bästa bilden jag hade...

C i hotellrestaurangen.

Natt.

Och dag!


Som sagt hade vi all inclusive på hotellet och maten var helt okej! Man gick aldrig från bordet hungrig och det fanns alltid massa olika rätter att välja mellan. Men i slutet av veckan spydde jag nästan bara av att titta på pommes frites haha. Men vi jättenöjda med maten, skönt att kunna äta på hotellet de dagar man inte orkade gå ut och äta. Varje gång vi åt ute blev det mellan 30-50€ så om vi skulle ha behövt betala det varje dag hade det blivit lite väl saftigt för en studieplånbok kanske.

Hade typ inte tagit fler selfies än de här under hela resan, whaat? Men det var helt enkelt för varmt för att jag skulle orka göra det haha. Svettig konstant, så smink var inte ett alternativ heller. 


På vårt hotell bodde det kanske två turkar, resten var finnar, svenskar, norrmän och danskar. Stämningen på hotellet var trygg och lugn - personalen var supertrevlig och hjälpsam och alla gäster var på gott humör dygnet runt. Kanske hade något att göra med att det var öppen bar, jag vet inte... I baren serverades öl, drinkar, vin, whisky - ja, det mesta faktiskt.

Kvällsmys på hotellet.

Ja, ni ser rätt. Toblerone McFlurry! Needless to say: väldigt gott. McDonalds var ett av de få ställen (förutom vårt hotellrum) som hade ac, så vi gick in dit och snyltade på den några gånger.

En drink hehe...

Min upplevelse av Turkiet och Alanya i några avslutande punkter:
  • varmt som bara den, nästa gång åker jag inte till södern i augusti, trots att det var värme vi ville ha blev det nästan för mycket ibland
  • otroligt trevliga och respektfulla människor, det var som sagt aldrig ett problem att vara lättklädd blondin från Skandinavien
  • kristna och muslimer blandat, utan problem (på stranden kunde man t.ex. se en kvinna i heltäckande simdräkt och i nästa sekund se en annan brud simma topless)
  • god mat, bra nattliv, underbar strand
  • helt ok shopping, men jag hatar prutandet (vilket är ett måste eftersom det ses som oförskämt att inte pruta - och för att startpriserna ofta är sjuka överpriser)
  • böneutrop fem gånger i dygnet, lite jobbigt de första nätterna då jag vaknade av det, men annars var det nästan bara lite mysigt
  • försäljarna och inkastarna är väldigt "på", men om man genast sa "No thank you" så lämnade de en i fred direkt
Det var vår Alanya-resa det! Det känns som en bra första reseupplevelse tillsammans. Det lämnade en bra eftersmak vilket gör att jag ser fram emot nästa resa med C. Nästa gång blir det nog en storstad tror jag bestämt! Jag är sugen på Paris, London, Barcelona eller Amsterdam.


2 comments:

  1. hahah! McDonalds; the place to be! när ja var till Las Vegas och vi gick första dagen till den berömda LV skylten höll vi på att dö i värmeslag på gatan. På väg tillbaka sen vek vi in till McDonalds på en limsa och där hade de minsann skönt med AC! aldrig njutit så mycket av stället som den dagen, hahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jag kan inte annat än hålla med dig! Det blev räddningen för oss flera gånger också ;)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!