1 Karolinas Kaos: Om att ladda upp bilder på sina barn

Monday, April 6, 2015

Om att ladda upp bilder på sina barn

Något jag funderat mycket på den senaste tiden är bilder på barn på internet. Nyfödda har ingen möjlighet att själva bestämma om det ska laddas upp bilder på dem eller inte. Ändå ser vi bilder på spädbarn överallt, hela tiden, i alla sociala medier. Man har precis hunnit få ut ungen så ska bilderna upp. Varför har man ett så stort behov av att dela med sig åt okända människor?

Jag har full förståelse för att man upplever att ens barn är det mest fantastiska som finns och att vill man visa upp det för omgivningen. Men sen tänker jag att de närmsta vännerna och familjen ändå kommer att få se barnet irl, så varför måste bilder upp på internet också? För att få likes? Det kan jag ändå inte tro. Hör det bara till dagens samhälle helt enkelt? Kanske man inte tycker att det spelar så stor roll eftersom alla andra ändå gör det. Och kanske det inte gör det heller. Vårt mediesamhälle utvecklas hela tiden och det är vardagsmat med bilder på småbarn i facebookflödet. Men för 5-10 år sedan var det inte en självklarhet att ladda upp bilder av sina barn på internet. Hur ser det ut om 10 år till?

Jag kan inte själv säga hur jag kommer att göra, dels för att tankesätten kring detta säkert hinner ändra på bara några år, men också för att jag inte kan veta hur jag kommer att känna när jag väl har ett barn i min famn. Kommer min första tanke vara att jag måste få dela med mig av detta på internet? Jag vet inte. Men jag tror inte det.

När bloggare som jag följer visar upp bilder på sina barn uppskattar jag som läsare det visserligen, men jag förstår också dem som väljer att inte göra det. Jag påstår alltså inte att någon gör rätt eller fel här. Skulle jag ha en stor blogg som t.ex. Blondinbella skulle jag absolut göra som henne (hon visar inga bilder på ansiktet på sitt barn) för att på nåt sätt skydda dem. Men det kan hända att jag skulle göra likadant även om jag inte anser att min blogg är stor. Varför skulle okända människor behöva ha tillgång till bilder på mitt barn? "Äiti miksi laitoit minut nettiin?" - vad skulle du svara?


Det kanske låter gammaldags, men jag undrar på riktigt hur det här kommer att utvecklas. Hur ser det ut när våra barn växer upp? Kommer alla våra bloggar och instagramkonton att finnas kvar? Kommer alla tonåringar år 2030 kunna gå in på sina föräldrars gamla bloggar och läsa om hur det var när de var små? Kanske det rent av är något positivt, som ett minne bevarat i blogg- och bildform, jag vet inte. Jag kan ändå inte riktigt släppa att jag på nåt plan tycker att barnen själva ska ha rätt att bestämma om det ska finnas bilder av dem på internet eller inte. Min åsikt är ändå inte ristad i sten och jag antar att den blir det först den dagen jag själv får barn.

Så mina fellow bloggers där ute. Funderade/funderar ni mycket på det här? Hur resonerar ni? Vore jätteintressant att höra era tankar kring det här, både av er med och utan barn. Och mammabloggare, ni om nån måste ju ha ägnat en tanke eller två åt detta. Vad tycker ni?

15 comments:

  1. Nu har jag aldrig tänkt skaffa barn, men skulle jag göra det så skulle jag kanske sätta upp en när hen är nyfödd med mig, min partner och ungen i famnen. Men that's it. Men det är ju såklart bara vad jag skulle göra, folk får ju göra som de vill. En annan sak jag reagerat på är hur mycket föräldrar kan berätta om sina barn på sociala medier. Jag har t.ex en facebookvän som både bloggar och skriver hejvilt på FB om sina barn. Allt från sånt i stil med att "är trött efter att ha varit vaken en timme inatt då Kalle* hade kissat på sig. Igen.", "Jaha, nu har Kalle* börjat svära. Varifrån har han lärt sig det?!" till helt vanliga positiva statusar. Personen kan också öppet i statusar kan gräla med sin f.d sambo om hur hen behandlar deras gemensamma barn då det är hens tur att ha hand om det. Liksom... nä! För det första, vad ska Kalle säga sen om facebook ännu finns om 10 år och han upptäcker att många kunnat läsa om att han kissade på sig som 4-åring? Och snälla nån, kan inte föräldrarna ta grälet någon annanstans än där alla kan läsa? -_______- Sånt tycker jag är alldeles för mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite så tänker jag också, en bild kanske, men jag tror inte att jag skulle visa upp mitt barn regelbundet på bloggen. Ja det där har jag också undrat över, hur kul är det för Kalle egentligen att mamma skriver ut en massa såna saker... Och det där med gräl på fb är ju bara så pinsamt att man inte förstår att någon kan göra så!

      Delete
  2. Jag tycker inte det är fel att ladda upp bilder på nyfödda/små barn, men bilder på lite äldre, igenkännbara barn är jag lite kluven över. Som små ser de ju alla ganska likadana ut och jag förstår inte riktigt vilka problem som skulle kunna uppstå om det finns bilder på barnen på internet. Det är inte så att man känner igen ett lite äldre barn utgående från bilder på barnet när det var yngre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo sant, så verkar många resonera och det ligger nog nånting i det. Sen är det också skillnad på vilka typer av bilder man laddar upp förstås. Hmm, mycket att tänka på minsann!

      Delete
  3. Ända sen jag startade min första blogg år 2010, så har jag haft den tanken att jag inte laddar upp bilder på mina barn eller familj. Använder ej heller deras rätta namn på bloggen eller fb. Eventuellt kunde det vara ok med bebisbilder men inte när de börjar växa opp. Det är ju ändå föräldrarna som bestämmer hur de gör när barnen är små, och när de växer opp och sedan finns på fb eller egna bloggar är det en annan sak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huvudsaken tror jag nog är att man kommer fram till tydliga regler för hur man själv vill göra och sen har ett vettig motivering om barnet nångång frågar :)

      Delete
  4. Jag kommer inte att blogga om mitt framtida barn. "Oskyldiga babybilder" kan väl va okej, men eftersom jag ändå inte skriver om andra eller hänger ut folk på min blogg, varför skulle jag göra det åt mitt eget barn som inte kan säga nej. Sen så har jag aldrig förstått de som skriver om hur mycket kackablöjor barnet producerat eller skriver att deras barn är en "jobbig unge"..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så känner jag också i dagsläget, men samtidigt skriver jag om min vardag, och om man får ett barn kommer det ju självklart att höra till största delen av ens vardag... Hmm, det får jag fundera mer på sen när det nångång blir aktuellt :D (om jag ens bloggar då mera.) Men nej, jag tycker inte heller man behöver skriva ut hur besvärligt barn man har...

      Delete
  5. Tycker Blondinbella har en bra lösning på saken! Man får se bilder, men ansikte syns int. Smart val, både me tanke på deras familj och hennes läsare

    ReplyDelete
  6. Eftersom jag har två barn. Har en blogg men är inte längre aktiv, har facebook, instagram osv. så har jag känt mig väldigt kluven i den saken när det kommer till att ladda upp bilder på mina barn. Jag vill inte att mina barn finns på internet. Eller dom får finnas men jag vill inte att man ser ansiktet så laddar jag upp en bild på t.ex instagram så är det oftast från sidan, bakifrån, uppifrån eller nått i den stilen där ansiktet inte syns. Vill någon se hur mitt barns ansikte ser ut för att bättre kunna föreställa sig hur mitt barn ser ut i verkligheten annat än hur bakhuvudet ser ut så är dom välkomna hem till oss. Jag är också väldigt noga med att jag inte vill att någon annan tar kort på mina barn och sedan laddar upp dom på nätet där ansiktet syns. För privat bruk får man ta det känns helt okej.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som att du har hittat en lösning som passar dig/er och jag tror att det är huvudsaken :) om man inte känner sig riktigt okej med att ladda upp bilder där barnets ansikte syns, då ska man inte göra det heller! :) Precis, "välkomna hem till oss", jag känner att jag skulle kunna visa bilder åt dem som verkligen är välkomna hem till en, men inte till hela internet.

      Delete
  7. Jag och min fästman har redan kommit överens om hur vi tänker göra när den tiden kommer. Inga bilder på våra barn. Alls. Inte en nyfödd bebis och inte heller bilder som inte visar ansiktet men nog resten. Personligen så vill jag gärna ha många bilder på mina barn, många videon, men jag tänker inte börja ladda upp dem på nätet. Det får de själv göra när de är så stora att de har en åsikt i frågan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nånstans känner jag också så, att bilderna och videoklippen är till för familjen och närmaste vännerna. Och att barnen själva borde få bestämma över den saken. Men var och en med sitt, det måste ju finnas en orsak att mammabloggare är så populära också, folk verkar vilja läsa om och se bilder på andras barn :)

      Delete
  8. Jag tycker att alla bebisar ser mer eller mindre lika ut, hehe. Man ser ju inte exakt hur en bebis kommer se ut som äldre så bebisbilder är väll ändå helt okej, men tycker det är lite större skillnad på då barnet är äldre, typ närmare dagisålder :) Senn är det väll kanske också lite skillnad på om man har en blogg med många läsare där man lägger ut bilderna eller om man postar dem på sitt privata instagramkonto. Tycker också Blondinbella har en bra lösning!

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!