1 Karolinas Kaos: Om födelsedagskort för flickor och pojkar

Monday, May 4, 2015

Om födelsedagskort för flickor och pojkar

Jag är kanske inte känd för att vara så himla pk i såna här frågor, men när vi var och handlade födelsedagskort åt en 1-åring i torsdags reagerade t.o.m. jag på hur det såg ut i hyllorna, både bland leksakerna och bland korten. Rosa och gulligt för flickorna och blått och tufft för pojkarna. Detta är kanske inte det största problemet som finns kan man säkert tycka, men det är ändå värt att tänka på. 

Jag tycker egentligen inte att det är något fel med att uppfostra tjejer rosa och pojkar blått - om man vill det ska man väl få göra det. Men jag blev irriterad på att det var så svårt att hitta något alternativ: alla kort från 1-15 år såg ut på samma sätt, med söta rosa tjejer och häftiga blå pojkar. Om man inte vill ha det så tvingas man i princip att göra egna kort. Ännu år 2015 ser födelsedagskorten ut så här: 

Pojken åker med grävmaskin och flickan är en söt älva eller fe eller nåt sånt...

En söt dansande prinsessa med en vacker klänning och en massa fjärilar runt sig och en pojke som rider på en dinosaurie och är ute på upptäcktsfärd med kikaren i högsta hugg

Tjejen spelar något dansspel medan pojken är mer intresserad av fotboll

Det tog ett tag att hitta ett någorlunda fint kort som inte skrek "KÖNSROLL"

Tänk om man vill ha ett kort med en fotbollsspelande tjej eller en pojke som leker med nallar. Eller varför inte en ishockeyspelande prinsessa? Eller en bilintresserad pojke med fjärilar på tröjan? Eller, gud nåde, helt neutrala kort som man utan att blinka kan ge åt båda könen. Förstår ni vad jag menar? Varför ska det vara så svart och vitt, eller rättare sagt rosa och blått? Vi hittade ett neutralt kort till sist, men det var undangömt nånstans åt sidan det också.

Sen tror jag ju inte att vårt kort påverkar hur det här barnet blir som person i framtiden, men det ligger ändå något i det när man säger att vi uppfostras in i olika könsroller. Det har visat sig att kvinnor är mindre benägna än män att t.ex. be om en löneförhöjning i arbetslivet. Nå, inte så konstigt om vi från den stunden vi föds får höra att vi är små söta prinsessor som mest bara ska se gulliga ut och trippa på tå, medan pojkarna uppmuntras att utforska, ta för sig och aldrig gråta. Värt att tänka på, tycker jag!

8 comments:

  1. Intressant! Ofta när jag skall välja kort, oavsett ålder och kön, så blir det något annat än just de här typiska. Jag gillar mer de där korten med en finurlig text eller varför inte en cool katt i en hink typ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo samma här, de är oftast mycket roligare dessutom :)

      Delete
  2. Ååh, måste säga att jag finner det otroligt störande! Speciellt eftersom det inte bara är födelsedagskort, utan direkt någon säger "det blev en pojke" eller "det blev en flicka" så tänker släktingar och vänner i typiska könsroller och så är "allt redan bestämt". Nåh, kanske inte så farligt är det, men det känns så ibland, speciellt när alla konsumtionsvaror är så könade. Varför måste födelsedagskorten fortfarande vara så? Suckar högt för mig själv...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja alltså samma sak såg jag på dopkorten eller "grattis till bebis"-korten, redan där var det väldigt uppdelat i typiska tjej- och killmotiv. Blev riktigt förvånad faktiskt, trodde inte det var SÅ gammaldags fortfarande.

      Delete
  3. Kommer nog ALLTID att vara så! Men vill man att en flicka ska ha blått och tvärtom så ska ingen kunna hindra det :) hoppas 1åring blev glad iallafall :) jag vill även passa på att tala om att jag har en tävling i bloggen där 3 stycken kan vinna ett egen designat mobilskal! Det får du inte missa !! :D Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror du det? Hmm, ja det återstår ju att se, det är väl upp till oss alla egentligen. 1-åringen blev jätteglad iaf, tur det ;)

      Delete
  4. Har inte direkt reagerat på det förut, men nu när du tar upp det så är det ju nog lite konstigt och bakåtsträvande att det t.ex. nästan bara finns rosa för tjejer.. Tänk om tjejen i fråga inte alls tycker om färgen rosa? Nåja, man måste väl försöka hitta nåt annan kort istället då som inte är enbart till för födelsedagar, t.ex. hundvalpar i en korg eller nåt, i väntan på dagen då det går att hitta andra specifika födelsedagskort än de blåa med en pojke och de rosa med en tjej.. :P

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!