1 Karolinas Kaos: Kissies orakade armhåla

Tuesday, October 6, 2015

Kissies orakade armhåla

Jag kan inte låta bli längre, jag måste skriva om Kissies armhåla. Om ni har lyckats missat detta så laddade hon alltså upp en bild på sin blogg och sin instagram i förra veckan där det syntes lite stubb under armen - och internet har flippat ur av detta.

För det första tror jag att bilden är Photoshoppad och att hon laddade upp den för att provocera och skapa debatt, men det hör egentligen inte hit. Det som är verkligt intressant är att folk faktiskt blir så ofantligt provocerade av detta. Det var inte ens fråga om ett stort buskage utan några små hårstrån under en arm. Nu ska jag inte vara en hycklare, jag reagerade också direkt på håret under armen, ögonen drogs liksom dit på en millisekund och jag tänkte "Oj, var det där på flit?". Men varför tänkte jag så? Inte för att manliga håriga armhålor är så värst sexiga de heller, men inte skulle jag alls reagera lika starkt på om jag såg en sån på bild, det vet jag.

Oavsett vad Alexandras intentioner var när hon laddade upp bilden så tycker jag det är tufft av henne att göra det. Reaktionerna på hennes bild bevisar än en gång hur mycket krav det finns på hur kvinnor ska och får se ut. En stubb under armen hör inte till det accepterade, det vet vi sedan tidigare, och även om hon har fått mycket hyllningar och hejarrop så har det också kommit mycket hat från alla håll. Att en sån här sak får så starka reaktioner av både kvinnor och män tyder på att något fortfarande är snedvridet i vårt samhälle. Det är nästan pinsamt hur mycket uppmärksamhet en liten hårstubb kan få. (Klick) (Klick) (Klick)


"...tro inte för en sekund att jag inte förstod varför reaktionerna vart som dom vart när jag visade upp en knappt stubbig armhåla på min blogg/instagram. Reaktionerna var som dom var för jag ser ut som jag gör. Folk förväntar sig inte att 'såna som jag' kan ha en viss typ av åsikter. Och det var just därför jag valde att lägga upp den. "

Förutom de som hatar på det uppenbara sättet: "äckligt", "ofräscht", "kvinnor ska inte ha synlig kroppsbehåring", finns det de som drar det ett steg längre: "Hur kan hon som skönhetsopererat sig förespråka naturlighet?" (klick). Som att hon inte har rätt att ha feministiska åsikter bara för att hon annars anpassar sig efter normen, ser ut på ett visst sätt eller har vissa åsikter. Kissie har även fått kommentarer av feminister som säger att hon inte är en "riktig feminist". Blah alltså. Jag trodde inte att jag skulle länka till Lady Dahmer i första taget, men hon skrev en så sjukt bra text om det här som gjorde mig både förvånad och glad. Läs hälsa texten här.

"Så fort Alexandra eller kvinnor som henne tar plats inom feminismen så är många feminister snabba med att såga och avfärda. [...] Hon räknas liksom inte. Hon är inte feminist nog. [...] Vi är fördömande o fördomsfulla. Hon ser fel ut. Hon har fel leverne eller fel åsikter eller vad faaan det nu må vara folk stör sig på. Hon har inte har rätt språk eller förståelse för feministisk retorik så tror vi hon är dum. Kan vi bara sluta med det tack?"

Jag tycker ingen ska behöva kritiseras för sitt utseende, oavsett kön, läggning, hudfärg och allt det där - såklart inte! Ändå reagerar också jag på håriga (kvinno)armhålor och håriga (kvinno)ben. Det är så djupt inrotat i mig. I oss. I hela samhället. Vare sig vi vill det eller inte. Och hur medvetna vi än är om genus, feminism, om medias påverkan och så vidare, så är faktum det att man är snabbare att kritisera en kvinnas utseende än en mans.

Jag säger inte att jag själv vill gå runt orakad, men jag skulle önska att jag inte ens skulle reagera på det som något konstigt, äckligt eller märkligt om någon annan väljer att vara så. Hur lång väg har vi dit månntro?

6 comments:

  1. Otroligt vad folk orkar bli upprörda över lite hår under en kvinnas arm. Herregud. Jag tror att Kissie fick exakt vad hon ville - uppståndelse, publicitet och flera läsare. Hon håller nog på med sina provokationer ännu lite nu som då, det märker man nog väldigt bra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen! Jo sant, men folk är snabba att döma henne som provocerande och uppmärksamhetssökande. Hon kanske faktiskt ville provocera på ett djupare plan också, för att få folk att tänka till kring just det här med de kvinnliga skönhetsidealen. Men vad vet jag. Oavsett tycker jag det var tufft av henne! Och det är väl inget fel med att provocera egentligen? Så länge man inte gör det på fel sätt, eller så att man trycker ner någon annan. :)

      Delete
  2. Jag har ofta semi-orakade be & armhålor nuförtiden. Tycker till och med att det är snyggt med lite buske i kvinnliga armhålor. Så jag har blivit påverkad åt det hållet. Stubb har jag ofta på benen också, men sällan mycket.. dessutom är håret ganska ljust, så det är inte direkt svårt att lämna det småhårigt. Om någon kvinna har tydligt håriga ben stirrar jag nog en extra gång.

    Tror tyvärr att ens eget äckel för saker och ting hänger ihop för hur man sköter sin egen kropp, hur mycket man än inte vill tro det. Jag då igen avskyr när kvinnor är helrakade där nere då man kollar på folk i gymmet där jag hänger typ varje dag. Får riktigt obehag. Liksom när folk har piercingar & örhängen. Är uppfostrad till att man inte ska ha hål på kroppen ;) och det sitter i.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benen blir jag också slarvigare med på vinterhalvåret haha. Busken under armarna förstår jag mig själv inte på, men igen: jag har inget med att göra om någon annan vill ha det så. Och det är dit jag hoppas att vi ska nå nån dag, att alla får se ut hur de vill utan att man höjer på ögonbrynen.

      Jåsså, jaha, tänk så man kan tycka olika! Örhängen till och med? Men igen: var och en med sitt. Vildvuxet eller helrakat, piercingar, tatueringar eller inte - alla ska få se ut som de själva vill. Men jo, det sitter helt klart mycket i hur man är uppfostrad och vad man har sett som förebild under sin uppväxt.

      Delete
  3. Bra inlägg! Jag reagerade också på bilden eftersom det inte är så vanligt att kvinnor vill visa upp armhålehår så tydligt, men det var inte heller så att jag reagerade positivt eller negativt på det, det var bara som att blicken flög dit (som för dig), men reflekterade egentligen inte desto mera över saken, annat än att jag störde mig på de som tydligen har så lite i livet att fundera på att de provoceras av en sådan sak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! :) jamen precis, man är så ovan att se sånt på bild att man ganska snabbt reagerar på det!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!